Jihae Shin Associate Professor
Department of General Education
- Associate Dean, The Graduate School of Education
- Jinseonmi-gwan #331
- 02-3277-2170
Research Record
- A journey of collaborative inquiry: perspectives from preservice and cooperating music teachers in Korea MUSIC EDUCATION RESEARCH, 2024, v.26 no.4, 443-453
- [학술지논문] A Study on Current State and Perception of the Practicum Process among Pre-service Secondary Music Teachers Korean Journal of Research in Music Education, 2024, v.53 no.4 , 335-355
- [학술지논문] Music-making for music teacher identity: perspectives from novice music teachers in South Korea BRITISH JOURNAL OF MUSIC EDUCATION, 2024, v.41 no.3 , 254-265
- Music Composition Based on Creative Problem Solving: Effects on Students' Perceptions of Creativity and Learning Music BULLETIN OF THE COUNCIL FOR RESEARCH IN MUSIC EDUCATION, 2024, no.240, 65-81
- Music-making for music teacher identity: perspectives from novice music teachers in South Korea BRITISH JOURNAL OF MUSIC EDUCATION, 2024, v.41 no.3, 254-265
- 국악관현악단 활동이 중학생의 협동심과 음악적 자기효능감에 미치는 영향 문화예술교육연구, 2024, v.19 no.1, 157-179
- 생성형 인공지능 관련 해외대학교 가이드라인 사례 분석을 통한 교원양성기관 음악 교사 교육 제언 방안 인간행동과 음악연구, 2024, v.21 no.3, 91-112
- 예비교사와 현장교사 간 협동을 통한 교사교육에 관한 연구 동향 분석과 음악교육의 시사점 미래음악교육연구, 2024, v.9 no.1, 139-162
- COVID-19 상황에서의 초·중등학교 오케스트라 운영 실태 및 교사 인식 조사 문화예술교육연구, 2023, v.18 no.1, 227-250
- 블렌디드 러닝이 중등예비음악교사의 자기주도 학습능력 및 문제해결력에 미치는 영향 미래음악교육연구, 2023, v.8 no.1, 45-65
- 중등 음악교사의 과정 중심 평가 실태 및 인식 조사 교과교육학연구, 2023, v.27 no.2, 222-234
- 중등음악교사들의 다문화 음악교육의 실태 및 인식 조사 문화예술교육연구, 2023, v.18 no.2, 125-149
- 테크놀로지를 활용한 중학교 음악 교수·학습 방안 음악교육공학, 2023, v.0 no.57, 73-95
- Examining a collaborative community amongst music student teachers in Korea British Journal of Music Education, 2022
- 다문화가정 학생들의 꿈의 오케스트라 활동에 관한 사례연구 문화예술교육연구, 2022, v.17 no.2, 25-46
- 코로나19 상황에서의 서울지역 중·고등학교 음악 온·오프라인 수업 실태 분석* 예술교육연구, 2022, v.20 no.4, 63-80
- Korean novice music teachers' perceptions of their first years' challenges MUSIC EDUCATION RESEARCH, 2021, v.23 no.5, 568-579
- Preservice music teachers in Korea and their collaborative reflection with peers International Journal of Music Education, 2021
- 교육실습 과정에서 예비음악교사의 정체성 탐색: 대화적 자아 이론을 중심으로 미래음악교육연구, 2021, v.6 no.2, 41-62
- 예비음악교사의 테크놀로지 교수내용지식(TPACK) 역량에 대한 인식 분석 교과교육학연구, 2021, v.25 no.5, 326-337
- 콘텐츠 활용 중심 음악 수업에 대한 중학생의 인식 조사 예술교육연구, 2021, v.19 no.4, 23-40
- The effect of participation in a popular band program on students’ musical and extra-musical outcomes in Korea International Journal of Music Education, 2020, v.38 no.3, 370-382
- 모의수업을 경험한 중등예비음악교사의 교사 정체성 변화 탐색 음악교육공학, 2020, v.1 no.44, 87-107
- 음악영재 부모교육에 대한 타당성 연구 미래음악교육연구, 2020, v.5 no.2, 1-21
- 초임음악교사의 정체성 형성 과정 탐색 예술교육연구, 2020, v.18 no.4, 155-176
- 현장실습의 반성적 사고 과정에 나타난 중등 예비 음악 교사의 교수내용지식(PCK) 변화 탐색 교과교육학연구, 2020, v.24 no.1, 34-44
- Becoming a music teacher: Korean music student teachers’ perceptions of their student teaching experience Music Education Research, 2019, v.21 no.5, 549-559
- Experienced Korean primary teachers' perceptions of their difficulties in music classes BRITISH JOURNAL OF MUSIC EDUCATION, 2019, v.36 no.2, 173-182
- 신규 문화예술교육사의 현장교육경험에 대한 고찰 - 음악 분야 문화예술교육 현장을 중심으로 한국예술연구, 2019, no.25, 259-282
- 중등 음악과 예비교사의 마이크로티칭 경험 탐색: 피드백과 동료와의 협동 과정을 중심으로 음악교육연구, 2019, v.48 no.1, 125-144
- 창의수업 모형을 적용한 뮤지컬 수업의 개발과 효과성 탐구: 플립러닝, 액션러닝, VR을 중심으로 교과교육학연구, 2019, v.23 no.2, 176-184
- A collaborative group study of Korean mid-career elementary teachers for professional development in music INTERNATIONAL JOURNAL OF MUSIC EDUCATION, 2018, v.36 no.1, 85-95
- Using interactions among in-service music teachers in a graduate programme for teacher support Music Education Research, 2017 , 1-12
- [학술지논문] 디지털 기반 음악 수업에 대한 실태 및 인식 조사: 서울 지역 고등학생을 중심으로 교과교육학연구, 2025, v.29 no.2 , 142-155
- [학술지논문] 중등 음악 교사의 에듀테크 활용 실태 및 인식 조사 인간행동과 음악연구, 2025, v.22 no.1 , 1-22
- [학술지논문] 세계시민교육 역량 제고를 위한 교육대학원 음악교육전공 교과 운영 효과 조사 연구: 예비음악교사의 다문화 교육태도 및 교수효능감을 중심으로 인간행동과 음악연구, 2023, v.20 no.1 , 47-74
- [학술지논문] 대중음악밴드 기반 통합문화예술교육 프로그램 개발 및 실행과 참여자의 경험에 관한 연구 음악교육공학, 2021, v.47 no.0 , 127-150
- [학술지논문] Self-directed Learning in Music Teacher Education: Perspectives from Pre-service Music Teachers in South Korea Malaysian Journal of Music, 2020, v.9 no.0 , 29-41
- [저역서] 실천주의 음악교육 철학 교육과학사, 2021, 756
- [학술발표] 인공지능 플랫폼 기반 연주영역 과정중심평가 도구 개발에 대한 음악교사들의 인식조사 2024년 제55회 학술대회, 대한민국, 2024-08-09 음악과 교육과정: 도전과 과제, 2024
Courses
-
2025-1st
-
Theory and Practice in Secondary School Music Education
- Subject No 35493Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 2~3 (MUSIC209)
-
Logical Writing in Secondary Music Education 강의 계획서 상세보기
- Subject No 37019Class No 01
- 3Year ( 2Credit , 2Hour) Thu 4~5 (MUSIC120)
-
students Teaching I
- Subject No ED113Class No 01
- Year ( 2Credit , 2Hour)
-
students Teaching II
- Subject No ED114Class No 10
- Year ( 2Credit , 2Hour)
-
Foundations and Principles of Music Education 강의 계획서 상세보기
- Subject No MU101Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
-
Measurement and Evaluation in Music Education 강의 계획서 상세보기
- Subject No MU204Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
-
-
2024-2nd
-
Secondary School Teaching Methods in Music Education
- Subject No 35513Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 2~3 (MUSIC209)
-
Foundations and Principles of Music Education
- Subject No MU101Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
-
Thesis Seminar in Music Education
- Subject No MU106Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
-
-
2024-1st
-
students Teaching II
- Subject No ED114Class No 10
- Year ( 2Credit , 2Hour)
-
-
2023-1st
-
Theory and Practice in Secondary School Music Education
- Subject No 35493Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (MUSIC209)
-
Logical Writing in Secondary Music Education 강의 계획서 상세보기
- Subject No 37019Class No 01
- 3Year ( 2Credit , 2Hour) Tue 4~5 (MUSIC209)
-
students Teaching II
- Subject No ED114Class No 09
- Year ( 2Credit , 2Hour)
-
Foundations and Principles of Music Education 강의 계획서 상세보기
- Subject No MU101Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
-
Measurement and Evaluation in Music Education
- Subject No MU204Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
-
-
2022-2nd
-
Secondary School Teaching Methods in Music Education
- Subject No 35513Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (MUSIC209)
-
Foundations and Principles of Music Education 강의 계획서 상세보기
- Subject No MU101Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
-
Thesis Seminar in Music Education
- Subject No MU106Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
-
Practice in music education professional careers
- Subject No MU107Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (EDU-)
-
-
2022-1st
-
Theory and Practice in Secondary School Music Education
- Subject No 35493Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 3~4 (MUSIC209)
-
Logical Writing in Secondary Music Education
- Subject No 37019Class No 01
- 3Year ( 2Credit , 2Hour) Fri 1~2 (MUSIC209)
-
Foundations and Principles of Music Education
- Subject No MU101Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
-
Measurement and Evaluation in Music Education
- Subject No MU204Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
-
Music Teaching and Learning for Global Citizenship Education
- Subject No MU304Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (EDU-)
-
Academic Background
The Ohio State University M.A.(Music)
Ewha Womans University 음악학사(관현악과)
Work Experience
Associate Dean, The Graduate School of Education 2024-08-01 ~ 2026-07-31